Microsoft’un 5. sefer yayınladığı Çalışma Endeksi (Work Trend Index – WTI) Raporu, iş gücünü yapay zeka ile dönüştüren “Öncü Firma” kavramını ortaya çıkarıyor. Bu işletmeler, insanlardan & aracılardan (agent) oluşan hibrit takımların yapay zeka gücünden azamî seviyede faydalanarak verimliliği ve inovasyonu en üst düzeye çıkarmak için çalışıyor. LinkedIn ile iş birliği içinde yürütülen araştırmanın “2025: Öncü Firmaların Doğduğu Yıl / The Year the Frontier Firm Is Born” başlıklı raporu, 31 ülkeden 31 bin profesyonelin içgörülerini, LinkedIn Ekonomik Grafik verilerini ve Microsoft 365 içindeki e-postalar, toplantılar ve sohbetlerden toplanan trilyonlarca sinyali mercek altına alıyor.
İş dünyasının yapay zekayla dönüşen dinamiklerini kıymetlendirerek hem iş önderlerine hem de çalışanlara rehberlik etmeyi amaçlayan rapora nazaran günümüzde bilgi, yapay zeka sayesinde her zamankinden daha erişilebilir, ölçeklenebilir, bol ve düşük maliyetli. Öte yandan ekonomik baskılar arttıkça, işin gereklilikleri ile insanların üstlenebilecekleri iş yükünün ortasındaki uçurum da genişliyor ve işletmelerin yapay zekayı tam potansiyeliyle kullanması daha büyük bir mecburilik olarak ön plana çıkıyor. Raporda dikkat çeken kimi çıktılar şöyle;
- Verimliliği artırmak için dijital iş gücüne giderek daha fazla başvuran iş başkanlarının %82’si, önümüzdeki 12-18 aylık süreçte yapay zeka tabanlı tahlilleri hayata geçirmeyi öngörüyor.
- İş önderlerinin %53’ü üretkenliğin artması gerektiğini belirtirken, çalışanların ve yöneticilerin %80’i ise artan beklentileri karşılayacak vakte ve güce sahip olmadıklarını lisana getiriyor.
- E-mail yanıtlamak, çevrimiçi toplantılara ve sohbetlere katılmak, çalışanların odaklanmasını ve paha yaratan işler üretebilmesini engelleyen ögeler ortasında yer alıyor.
Yapay zeka aracıları (agent) ile büsbütün otomatize bir iş modeline geçiş
Raporda öne çıkan bir öbür bahis ise işletmelerin daha ölçeklenebilir muvaffakiyetler elde edebilmek ismine hiyerarşik yapılardan vazgeçerek insan ve aracılardan (agent) oluşan takımlar ile akışkan bir halde ilerleyen daha dinamik ve sonuç odaklı bir yapıya geçiş yapmaları. Önderlerin %46’sı, bilhassa müşteri hizmetlerinde, pazarlamada ve eser geliştirmede şirketlerinin iş akışını yapay zeka aracılarıyla külliyen otomatize ettiklerini söylerek bu trendin yükselişini doğruluyor.
İnsan & aracı (agent) grupları yeni bir norm haline gelirken, tertiplerin otomasyon ve insan faktörü ortasındaki ülkü dengeyi bulması gerekiyor. Bu doğrultuda iş başkanları, kritik sorular sorarak takımlarındaki insan & aracı (agent) oranlarını yine gözden geçiriyor. Kelam konusu değerlendirmenin sağlıklı bir formda yapılabilmesi için yapay zekanın klâsik metotlardan daha âlâ performans gösterdiği alanlar, müşterilerin insan etkileşimini tercih ettiği durumlar ve karar verme noktasında güvenilirliğin ve insan muhakemesinin ön plana çıktığı noktalar karşılaştırılıyor. Raporda bu sene daha fazla sayıda profesyonelin yapay zeka aracılarını rollerinin bir modülü olarak benimsediği tabir ediliyor. Bu durum çalışanların üretkenliği artırmak emeliyle yapay zeka araçları yaratan ve yöneten birer “aracı yöneticisi”ne dönüştükleri yeni bir modele işaret ediyor.
İş önderleri önümüzdeki 5 sene içinde takımların sorumluluklarının bir kesimi olarak yapay zeka aracılarını (agent) eğitmeye ve yönetmeye başlayacaklarını öngörürken, yapay zekanın benimsenme yüzdesinde başkanlar ve çalışanlar ortasında hala fark olduğu anlaşılıyor. Başkanların %67’si yapay zeka aracıları konusunda bilgi sahibi olduğunu belirtirken; çalışanlarda birebir ifadeyi kullananların oranı %40’ta kalıyor. Benzeri formda iş önderlerinin %79’u yapay zekanın mesleklerini ilerletmelerine dayanak olacağına inanırken, çalışanların yalnızca %67’si bu görüşü paylaşıyor. Rapordan elde edilen bu çıktılar, iş dünyasında yapay zekanın yaygın halde benimsenebilmesi için tertiplerin eğitim ve yetkinlik geliştirme hususlarında bir an evvel harekete geçmesi gerektiğini kanıtlıyor.
Raporun çıktılarıyla ilgili görüşlerini paylaşan Microsoft Türkiye Genel Müdürü Levent Özbilgin, “Bu seneki Microsoft Çalışma Endeksi Raporu, potansiyelini tam manasıyla kullanmayı hedefleyen işletmelerin yapay zeka konusunda ivedilikle aksiyon alması gerektiğini bir defa daha deliller nitelikte. ‘Öncü Şirketler’in yükselişi, yapay zeka tabanlı bilgiyi stratejik olarak konumlayan ve insan & aracı (agent) ekiplerini güçlendiren iş başkanlarının işletmelerine rekabet avantajı kazandıracağını gösteriyor” dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı